torsdag 7 april 2011

Hur mycket kan man öka muskelstyrkan med regelbunden styrketräning?

Det finns stora skillnader på hur mycket som man kan öka i styrka på de studier som har gjorts på ämnet. Det beror framförallt på att försökspersonerna i studierna har använt olika träningsprogram och vilken träningstatus de hade när de började träna.
Man kan generellt säga att ju sämre tränad man är ju bättre resultat kommer man få av att börja styrketräna.

Om jag börjar träna en helt nybörjare under 12 veckor som tränar tre gånger i veckan kan man förvänta sig att han blir en procent starkare för varje träning i den musklen. Det vill säga att kunden kommer att bli 30 till 40% starkare (totalt 24-36 träningar)  När jag säger en procent är det hur mycket min kund kan lyfta på 1 RM dvs ett maxlyft. Träningen ska då bedrivas mellan 4-15 RM.

Det är ett bra mått som fungerar på både män och kvinnor, gammal som ung. Det som kan vara intressant att se är att jag har märkt att det finns väldigt stora skillnader mellan olika individer det finns visa som akn öka bara 5% och visa upp mot 60 % av 1 RM när de följer samma träningsprogram. Det finns många olika anledningar till det men jag tror att de vanligaste är att visa individer har svårt att ta ut sig  maximalt på träningarna. Andra faktorer kan vara arv, kost, och sjukdom under träningsperioden.
'
För en som har tränat flera år med seriös styrketräning kan förvänta sig mellan 0-10 procent styrkeökning per år. Det är alltså mycket svårare för en vältränad person att öka i styrka. Det är också mycket viktigare att man varierar sin träning på ett helt annat sätt. Variationen kan bestå i att man ändrar repitionsantalen, vilen mellan seten eller att man börjar exprementera med superset och dyl.


När jag får en kund som vill bli starkare i en speciell övning för att nämna ett exempel bänkpress tränar jag mycket bänkpress. Det är själva grunden i all träning att man blir bra på det man tränar. de siffrorna jag har beskrivit här är för den övningen som kunden vill bli bättre på. Kunden kommer inte att se några 40% ökning i triceps pulldown.



När man tränar en komplex övning bänkpress är det många fler faktorer som spelar in än ren maxstyrka. Det är hur bra motorik, balans och teknik man har. Det är oftast där man ser den största förändringen när man börjar styrketräna. Jag brukar säga att det tar ca 8 veckor innan man ser musklerna växa innan det är det som sagt andra fysiologiska förändringar som sker

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar