fredag 1 april 2011

Är spinning bra träning

Hade mejlkontakt med chefen för gruppträning och skaka kanske börja som spinninginstruktör.
Jag skulle få betalt av Elixia för att gå kursen som man behöver för att bli instruktör

Tänkte skriva lite om spinningträning och vad det har för träningseffekt

Spinningträning är gruppträning i en cykelsal där instruktören väljer ut musiken och lägger upp ett träningspass efter låtarna. Cyklarna som används är bromsade av ett stort och tungt hjul som sitter på framsidan av cykeln. Motståndet regleras genom en spak för att man kan välja själv vilken intensitet man vill lägga träningen på Det vanligaste träningspassen vi har på Elixia är 55 min långa och passen är indelade i olika intensitetsnivåer. Det är allt ifrån måttligt ansträngande till mycket ansträngande träning. Det blir en form av intervallträning där man oftast har mellan 2-4 pulstoppar under ett 55 min pass. När jag börjar som instruktör ska jag testa fler korta intervaller som 15-15 sek intervaller också kallas tabata intervaller. Det är en väldigt bra form av HIIT som jag har skrivit om tidigare. Jag har kört mycket HIIT intervaller med mina klienter och kan konstatera att det fungerar utmärkt




Är det bra träning?
Det är lågintensiv skonsam träning.
Du riskerar inte förslitningsskador eller problem med benhinnorna vilket du lätt kan få om du börjar springa som otränad. Det har även en till fördel och att det är lätt att komma igång det är bara att sätta sig på cykeln och trampa.Det är träning som passar alla ung, gammal, tjej, kille, otränad, elit, smal, tjock. Många av de jag pratar med gillar spinning för att de vill ha en lätt gruppträning som förbättrar konditionen.
Spinningpass brukar vara lite längre, och ju mer du utövar, mer energi förbrukar du. Men det betyder inte att det är det effektivaste sättet att göra av med kalorier. Eller att tappa vikt. Men är man väldigt otränad och överviktig är cykling och simning utmärkta sett att börja komma i form och tappa de första kilona. Ett spinningpass förbrukar allt mellan 400-900 kcal beroende på vikt och intensitetnivå

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar