onsdag 23 mars 2011

Viktminskning

Jag har börjat tröttnat på hela det här med vikthetsen som jag börjar känna när jag jobbar som personlig tränare. Alla säger att de vill gå ner i vikt och många är besatta av viktnedgång. Det stör mig eftersom det inte är hälsosamt att ha ständigt ångest över sin vikt. Det är framförallt framförallt bland yngre tjejer med identitetsproblem som det är vanligast.

Varför gillar jag inte alla tankar om vikt?

Det beror som jag ser det att viktnedgång är väldigt negativt laddat ord. Klarar man inte att gå ner i vikt försämras självförtroendet och vad händer då? Jo man äter mer mat och får sämre självförtroende. När jag arbetar med kunder som vill gå ner i vikt är jag väldigt noga med varför de vill gå ner i vikt. Det är ingenting som säger att man skulle bli lyckligare som människa om man väger fem kilo mindre. Jag kan ta ett exempel som jag träffade på i mitt jobb . Det var en dam som kom skulle börja träna med mig och hon sa att hon ville gå ner 20 kg efter att jag dragit i de rätta trådarna kom jag fram till anledningen till varför hon ville gå ner i vikt var för att hon ville ha barn. Då är det ett väldigt positivt mål. Ditt mål är att få barn inte gå ner i vikt. En annan väldigt vanlig anledning till viktnedgång är att man vill få bättre självförtroende men som jag skrev tidigare ger inte alltid en viktnedgång automatiskt bättre självförtroende. Då kanske man ska ha som mål att få bättre självförtroende.

Nu ska jag bara använda måttband till mina kunder som vill gå ner i vikt. Det säger mycket mer enligt mig än några kilo på vågen om hur kroppen har påverkats av förändrad livsstil

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar