söndag 6 mars 2011

Varför dominerade Norge i Holmenkollen och är Northug en gris?

Nu några timmar efter att sista tävlingen på skidvm i Holmenkollen tänkte jag ge lite högst personliga reflektioner över tävlingsdagarna.

Jag tänkte först svara på frågan den första frågan som jag ställde i rubriken. Norge gör sitt bästa VM genom tiderna på hemmaplan. De tog 16 stycken medaljer på 12 grenar vilket ger ett snitt på 1,33 medaljer per gren. Det missade inte heller någon medalj i samtliga grenar. Om man vill förenkla det kan man säga att de har två av världens bästa skidåkare just nu Marit Björgen och Petter Northug de två tillsammans var inblandad i 16 av de 9 medaljerna Norge tog.
Jag tror att den största anledningen till Norges framgångar stavas "Fokus". Det här är något som de norska åkarna har tränat hårt inför under flera år och haft i huvet under många hårda träningspass. Jag kan nämna ett exempel att Northug har tränat fjällöpning i sex timmar med ryck för att han ska veta att han ska orka en femmil. Jag tror att det som snurrar i hans huvud under ett sådant pass är just holmenkollens femmil. Det kanske kan låta lite konstigt att inte alla tänker såhär men jag menar att Petter har sätt sig själv som en vinnare och tror man tillräckligt mycket på något klarar man det.
Ett annat exempel är att förra året var ett OS år och det brukar betyda att alla tränar lite extra och ligger på den hårfina gränsen mellan överträning och optimal träning. Det skulle kunnas tänkas att man har lite större säkerhetsmarginal under ett VM år.
Den säkerhetsmarginalen kanske inte norrmännen har legat på. För att lyckas som skidåkare behöver man ett helt team runt sig som massörer, tränare, kostrådgivare och dyl. Något som ni kanske har märkt att skidvm kom att handla mycket om vallning. Jag tror att de norska vallateamet har testat mycket mer än de andra länderna. De har helt enkelt haft FOKUS på det här mästerskapet


Är Northug en gris?

Klart han är en gris är mitt svar. Jag kanske inte gillar hur han som skidåkare eftersom jag tillhör den gamla skolan där jag vill att man ska vara lite av en ensamvarg och bara köra ifrån alla. Inte vänta till en spurt och vara en snyltare. Den åsikten delar jag med många här i Norge. Det han gör utanför banan och hånar oss svenskar kan jag tycka är ganska roligt. Han älskar ju det och älskar att provocera oss svenskar. Jag tror absolut att det påverkar de svenska åkarna negativt att de har Northug runt sig, men de skulle de aldrig säga. Jag kan garantera att om man skulle lära känna han skulle han säkert vara helt annorlunda jämfört med hur han uppträder i officiella sammanhang. Jag tror att det är väldigt bra med han i skid sporten som oftast är ett gäng stereotyper som åker runt i ett sina tajta trikåer. Det behövs fler Northug i idrottsvärlden
Jag kan även tycka att alla reaktioner som kom fram efter stafetten när han stannade på mållinjen är lite löjliga. Klart man ska få fira sina segrar. Tänkt dig en fotboll där de inte skulle få fira ett mål för att det skulle anses som ett hån mot motståndarlaget. Jag tycker Northug är en gris eftersom han ser ut som än



Sista saken jag måste säga är att det var en fantastisk fest skidvm med över 600,000 åskådare på plats. Jag tänkte sätta det i perspektiv och säga att under 2004 var det en miljon åskådare som såg tempoloppet upp för alpe d huez under Tour de France. Det är en sträcka på 15 kilometer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar