torsdag 27 januari 2011

Vasaloppsträning

Nu när jag har flyttat till Lillehammer har jag fina möjligheter att träna optimalt inför Vasaloppet.

Nu har jag haft träningsledigt i tre och gått upp tre kilo. Det är helt normalt för när jag tränar hårt har jag haft det svårt att äta tillräckligt med energi. Normalt har jag tränat mellan 2-3 timmar om dagen och då uppskattar jag min energiförbrukning till ca 6000 kcal. Det är dubbelt



De senaste veckorna har jag testat ett egen utvecklat program som är tre dagars split.

Dag ett längdskidor 2 timmar lugn fart

Dag två Längdskidor 2-3 timmar sista timmen kör man i os banan. Det blir en form av naturliga intervaller på kvällen brukar jag springa 45 min väldigt lugn fart

Dag 3 vila alt lätt styrka



Tänkte fortsätta den här träningen fram till sista veckan innan vasan. Det är ett hårt program därför lägger jag in tre dagars vila för att orka med programmet. Det blir mycket distans vilket jag tror man kännar mest på för det utvecklar tekniken och man sparar energi genom de nio milen. 

Jag läste nyligen en intressant artikel där en grupp fick byta ut 25 procent av sin konditionsträning mot tung styrketräning 1-4 reps. Den andra gruppen fick fortsätta träningen som vanlig. Man kunde inte se någon egentlig skillnad på vo2max(ett mått på kondition) Den gruppen som styrketränade hade fått en betydligt bättre nervbanekontroll. Vilket gör att kroppen kan använda de muskler de hade optimalt. Gruppen som styrketränade hade inte heller fått någon större hypertrofi

Det kan man se dagens skidåkare har en större muskelmassa än för 10-15 år sedan och det beror på att de kör mycket styrketräning framförallt för överkroppen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar