lördag 29 januari 2011

Utbildning

Hela helgen har jag varit på utbildning i Oslo vilket har gjort träningen lidande. Det är utbildning för alla nya PT på Elixia. Det fick bli ett snabbt träningspass idag på Sats. Kul att vara på sju timmars utbildning för ett träningsföretag för att sedan träna på ett annat.
Träningen idag blev något som kallas för plyometrisk träning. Man kan förenklat säga att det handlar om att utveckla kraft under rörelsen.För att nämna några exempel kan det vara armhävningar med klapp eller det som man kallar spänstträning. Syftet med den här träningen är framförallt att öka explosiva styrkan.
Jag kommer under morgondagen att förhoppningsvis lägga upp video där jag tränar plyometrisk träning.

Den här typen av träning sliter väldigt mycket mycket på kroppen i den mest extrema form som jag tränade idag. När man börjar träna plyometrisk ska man börja väldigt försiktigt med många små hopp innan man börjar med hopp framåt och i sidled.
När jag jobbar som PT kontrollerar jag mina klienter om de klarar sin egen vikt i djup benböj innan de är redo för sådana här hopp. Jo, man har sett en stark relation mellan förmågan att kunna utföra fulla, korrekta benböj och skadefrihet från hamstringsbristningar, ljumskproblem och skador på främre ledbandet. Det finns allt för många pajaser som tränar med alldeles för snabb progression vilket leder direkt till skador. Det gäller all sorts träning men problemet är nog störst bland 17 killar som börjar träna på gym. Jag vet hur det var då. Jag gjorde samma sak ;)

MAN MÅSTE HA STYRKA RÖRLIGHET KOORDINATION BALANS OCH UTHÅLLIGHET FÖR ATT UTFÖRA EN ÖVNINGEN KORREKT



Nu fick jag skriva av mig lite. Det var skönt
Uppvärmning blev frivändningar och djupäböja
Dagens plyoträning blev sedan 20 upphopp på en låda gånger fem. Djuphopp enligt bilden nedan innan jag slutade med utfall med hopp

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar