torsdag 3 februari 2011

Hur man lyckas att nå sitt mål

Det viktigaste uppgiften man har som personlig tränare är att väcka tanken mot ett hälsosammare liv. Det är betydligt viktigare än att kunna stå och räkna till tio eller ge kunden de mest konstigaste övningarna.

När kunden har bestämt sig för att börja träna är det hög tid att börja sätta mål med träningen. Det kanske låter som något man gör om man sysslar med elitidrott eller dyl, men jag vet att även en motionär som tränar 1-2 gånger i veckan behöver mål.

När jag frågar mina klienter vad de har för mål med träningen får man allt som oftast höra "jag vill må bra" eller "Jag vill vara i form"
Vad är det för mål? Hur ska jag som personlig tränare veta när du mår bra. Det är säkert 100 olika faktorer som gör att man mår bra.

Att lära sig sätta mål kan vara bra även utanför träningen. Jag läste en svensk rapport där de konstaterade att endast två procent har egna mål de arbetar med på sin arbetsplats.

Då var det hög tid att börja sätta upp sitt mål och för att det ska kunna klara av målet är det väldigt viktigt att det är något man tror att man kan uppnå med tanke på hur livet ser ut. Det är inte realistiskt att få en Brad Pitt kropp från Fight Club på fem veckor om man har  10 kilos överviktig. Då är det troligt att man ger upp i förtid. Ett litet trick jag brukar använda är att man ska med tre ord beskriva hur man känner sig framför spegeln idag och hur man vill känna sig när man har nåt målet.

I ett samtal med en klient brukar jag använda en variant av Smart mål. Det betyder

Specifik Du ska ha en klar bild av målet innebär för dig. Vilka förändringar du bör göra för att nå ditt.

Mätbart Det ska kunna vara mätbart. För att se om du klarat ditt mål är det viktigt att det går att mäta

Attraktivt Du behöver en stark inre motivation för att nå ditt mål. Det här jag som PT jobbar mycket med att fina kundens viktigaste och mest attraktivaste mål

Realistiskt Som jag skrev tidigare ska det vara ett realistiskt mål annars tappar man motivationen

Tidsbestämt Man måste ha en bild framför sig när man vill att målet ska vara klart. Om det är en lång tid fram till målet kan man lägga in flera delmål.



Nästa vecka börjar jag plugga av Matte b på fem veckor. Tack Strängnäs kommun som hjälper mig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar