lördag 19 februari 2011

En vecka kvar till öppet spår

Idag var det meningen att jag skulle tävla på skridskor, men det blev inte något av det. Jag har bara tränat tio minuter i år och att köra ett 50 km lopp skulle slita mycket på kroppen. Det blev en dryg två timmar distans på längdskidor idag. Jag känner mig i riktigt bra form och har fått en mycket bättre teknik sen jag flyttade hit till Lillehammer. Nu kanske inte Öppet spår är mitt stora mål det här året, men det är skönt att känna att man är i bra form.

Jag har kört väldigt mycket distansträning och knappt kört några intervallpass innan ÖS. Det blir naturliga intervaller när man tränar eftersom visa sträckor är väldigt kuperade. Jag har den senaste veckan kört mycket stakträning även uppför för att jag ska träna upp min stakförmåga. Det kanske är lite dumt att göra det allt för nära loppet, men jag tror att det har givit resultat. Som en inlinesåkare utan överkropp är det mitt största handikapp som skidåkare

Imorgon blir det en drygt tre timmars tur hade jag tänkt. Det blir sista långa passet innan tävlingen. Jag kör nog något intervallpass i mitten av veckan sedan är det mat i dubbla mängder som gäller. Det blir nog svårt att äta i dubbla mängder. Får nog köra lite kosttillskott för att ladda upp bra inför vasan.

Direkt efter vasan börjar uppladningen inför inlinessäsongen och den träningen ser jag framemot. Det kommer bli mycket av allting eftersom allting kan förbättras. Jag ska köra på som jag har gjort tidigare år med mycket distans, men tänkte lägga in mer maxstyrka 3-5 reps. Kanske skriver ett inlägg om någon dag varför jag tror på den träningen

Jag hoppas kanske kunna åka lite skridskor veckan efter vasaloppet annars kommer min försäsongsträning bestå av mycket cykel och löpintervaller gärna med stavar. Ska testa att springa upp för backhopparbacken


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar